Tuesday 24 April 2012

PENGEKALAN WARISAN KESENIAN

1. Bagi memastikan warisan kesenian yang pelbagai ini dikekalkan, kerajaan Malaysia telah melakukan pelbagai cara untuk memeliharanya. antaranya termasuklah kuatkuasa undang-undang, pendokumentasian, pendidikan dan mengadakan kursus kesenian.

2. Akta Warisan Kebangsaan 2005 digubal oleh kerajaan untuk tujuan mendaftarkan beberapa bidang kesenian sebagai warisan negara. tindakan mendaftarkan ini membolehkan keistimewaan warisan kesenian ini dipeliharaa dan dilindungi.

3.Terdapat pelbagai cara moden yang menggunakan teknologi dalam menyimpan data antaranya termasuklah melalui rakaman audio, visual dan penulisan buku. Kaedah-kaedah penyimpanan ini memudahkan para pengkaji untuk membuat penyelidikan.

4.Para pelajar juga didedahkan dengan warisan kesenian ini di peringkat institusi pengajian tinggi. Pendedahan ini melalui bidang kesenian yang ditawarkan dalam proses pembelajaran mereka.

5. Kursus kesenian yang diadakan oleh kawasan setempat dan agensi-agensi kerajaan juga mampu menarik minat generasi muda untuk mendalami dan mempelajari warisan kesenian.

No comments:

Post a Comment